Práce s denním světlem ve studiu na Praze 4
Ráda bych vám předala pár tipů, kdy a jak můžete studio na Praze 4 využít, aby vás podporovalo v přirozených fotografiích. Pro mě osobně je krásné přirozené denní světlo, které dopadá do místnosti přímo dar od Boha. Nejraději pracuji jen za pomocí denního světla a odrazné desky. Samozřejmě po celou dobu focení dbám na to, aby světlo ve tváři modelky bylo lichotivé, aby nevznikaly nevzhledné stíny pod očima. Nejlépe tomu zabráníte, pokud budete klientku neustále natáčet tváří za světlem (stejně jako se slunečnice otáčí za sluncem). Pokud nechcete příliš kontrastní světlo z boku, z jedné strany (protože to není příliš lichotivé u žen, které mají problematickou pleť, silnější vrásky nebo výraznější kruhy pod očima), je potřeba si světlo odrazit zpět z druhé strany do klientčina obličeje pomocí stříbrné nebo bílé odrazné desky.
DSC_8916ed ISO 200 1/320s f 2,0 50 mm
Důležité je fotit ve správnou dobu. Obě okna ve studiu v hlavních fotících místnostech ve studiu na Praze 4 jsou umístěna na východ. Naštěstí jim nestíní žádná budova, takže nic nebrání přílivu světla zvenku. Ideální dobou na focení denním světlem tak je dopolední blok (především v zimě, kdy je doba denního svitu krátká). Pokud nechytnete oblačno a těžké mraky, je světlo naprosto dostačují a je velmi jednoduché s ním fotit. Jen vám doporučuji opravdu důsledně roztáhnout záclony a závěsy, abyste měli světla co nejvíce. Pokud by pro vás bylo sluneční světlo příliš přímé, můžete ho přirozeně zjemnit přes tenkou látku záclon nebo difuzní částí odrazné desky. Pokud ale máte rádi kontrastní fotky, můžete zkusit využít chvíli, kdy slunce správně svítí a dělá jasné zářící plochy.
ISO 200 1/1250s f 2,8 50mm
Při takto prudkém slunečním světle můžete vyzkoušet různé stíny jako například na obrázcích dole (vlevo jsem použila řetízek od rolety a vpravo mi vizážistka podržela záclonu s květinovým vzorem, který se promítal modelce do obličeje). Bohužel jsme chytly už jen malý proužek světla, který za chvíli zmizel a nebylo příliš času ani prostoru na experimenty.
V případě, že světlo není v místnosti úplně tak, jak si přejete, můžete použít tři odrazné desky, které jsou ve studiu. Jedna je velká oválná, druhá klasická malá a třetí obdélníková 2x1m (a je skvělá, protože sama stojí a nemusí vám ji nikdo držet). Například na obrázku dole se dívá klientka do okna a po jejím boku je odraženo světlo z levé zadní strany (odraznou desku v jejích očích můžete spatřit u úplně první fotografie v tomto příspěvku). Černou část odrazné desky můžete použít ke zkontrastnění stínů, bílou zase k jemnějšímu prosvětlení stínů oproti silnější stříbrné ploše.
ISO 200 1/1320s f 2,0 50mm
Světlo v blízkosti okna je samozřejmě nejkvalitnější. Ve studiu je lehká, dobře přenosná postel, proto máte možnost přisunout si ji co nejblíže k oknu nebo si na zem pod okno položit kožešinu či jakýkoliv jiný přehoz a fotit zeshora ze schůdků (které ve studiu rovněž najdete). Přineste si k oknu taburetky, křesílko nebo židli a posaďte či položte klientku tak, aby jí světlo krásně dopadalo, kam potřebujete. Jen dejte pozor, abyste si sami nestínili. Vnímejte, jak světlo dopadá oknem do místnosti. Může se třeba stát, že například levá část nebe je jasná a zprava se žene tmavý mrak - požádejte klientku, aby nastavila tvář do lepšího světla bez oblak, někdy to může být opravdu velký rozdíl.
Klientku můžete fotit také u okna nebo za záclonou a využít tak protisvětlo. Protisvětlo je různě silné v různou denní dobu - čím je silnější, tím větší kontrasty pak získáte.
ISO 200 1/1200s f 2,2 85mm
Pokud chcete využít jen slabé světlo dopadající z oken pro tmavší fotografie jako jsou na obrázcích dole, zatáhněte si záclony (ne závěsy). V těchto případech raději fotím klientku obličejem odvráceným ode mě, protože v opačném případě by měla s největší pravděpodobností nevzhledné stíny pod očima a pod nosem.Také zatažením závěs si můžete korigovat dopadající světlo a vytvořit si tak přirozený stripbox. Tento princip hojně využívá ve své práci například portrétní fotografka Sue Bryce.
ISO 200 1/250s f 2,2 85mm
Pěkné světlo všem.