A jaké je to vaše PROČ?
Ráda bych se s vámi podělila o jednu myšlenku, která mě za poslední dobu hodně oslovila. Jde o to, proč má někdo s minimální reklamou hodně klientek a někdo ne. Možná vás napadne výhodná cena nebo vysoká kvalita fotek, ale hlavní rozdíl je podle ní v tom, jak o sobě komunikujete (prostřednictvím textů na webu, facebooku, emailů a vlastních názorů) s veřejností. Simon Sinek, autor skvělé knihy „Začněte s proč,“ říká, že lidé nekupují CO děláte, ale PROČ to děláte.
Běžný způsob komunikace s klienty je. (CO dělám –> JAK to dělám –> PROČ to dělám. Fotím portréty –> nejčastěji v atelieru, používám špičkovou techniku –> protože mě to baví.
Nuda.
Zkuste to ale otočit. PROČ to dělám -> JAK to dělám -> Co dělám.
Vždycky mě bavilo fotit ženy, měla jsem radost, když se cítily krásné a měla jsem pocit zadostiučinění, že jsem jim to mohla ukázat. Mým posláním je, aby se ženy cítily krásné a měly o tom důkaz prostřednictvím fotografií. Dává mi to pocit, že to co dělám má vyšší smysl než jen pořizování fotografií. -> Dělám to tak, že se snažím o individuální přístup, mám studio vybavené přímo pro tento typ focení, abyste si ho mohla skvěle užít. Nemusíte mít žádné zkušenosti s focením, všechno nechte na mě. Povedu Vás krok za krokem. -> A Vy si krom skvělého zážitku odnesete fotografie, na které budete pyšná.
Vidíte ten rozdíl?
Lidé chtějí s vámi cítit sounáležitost, chtějí za vaší službou vidět vyšší princip. Zkuste se na to zaměřit, až budete psát o sobě na vašem webu, až budete psát post na Facebooku nebo až se s někým budete bavit o tom, co děláte.
Pokud pro vás vaše vlastní proč není zatím příliš zřejmé, zkuste si odpovědět na několik otázek, které vám napoví.
Kdo jste?
Pokud se stále hledáte, udělejte si průzkum a prohlédněte si doporučované stránky. Napište si, co se vám líbí a co ne, jestli máte radši přirozenost nebo více sexy look, jestli se vám líbí spíše fotky kontrastní a syté a nebo jednoduché a neutrální. Napište, jak by ideálně vypadaly vaše fotografie – podle vás.
Proč to děláte?
Uvědomte si, kdo jste vy, proč fotíte ženy, co z toho oni získají a co cítíte, když se práce daří a klientky jsou spokojené.
Pro koho to děláte?
Zapřemýšlejte nad tím, kdo je vaše ideální klientka. Je to nejspíš žena, že? Co má ráda, jak vypadá, jak je stará, kam chodí nakupovat, kde tráví volný čas, z jaké je společenské vrstvy, má děti, řeší svatbu nebo je po rozvodu? Zkuste si sepsat všechny její vlastnosti (a dejte jí třeba jméno – vašich klientek může být dokonce víc – Monika, která se vdává a propadla svatebním přípravám, Eva, která vyhrála nad rakovinou prsu a chce se cítit zase jako žena, Julie, která je po padesátce a ráda by si ještě nechala udělat pěkné fotky) a při každém kontaktu (na webu, Facebooku, v emailech nebo osobně) se snažte zapůsobit na jednu z nich, jako že ji dobře znáte a že víte, po čem touží.
Pokud jste si na všechny otázky odpověděli, zkuste podle nich napsat jednu z nejdůležitějších součástí Vašeho webu – O MNĚ. Můžete si ji rovnou přidat na váš web, změnit původní text a nebo si ji připravit na později. Zkuste být, co nejvíce pravdiví a mluvit skutečně o sobě a svých pocitech a vyprávět svůj příbeh. Klientky totiž poznají, že to nesedí a mohli byste tak zbytečně ztratit jejich důvěru.
Sama mohu psát pouze o focení žen, ale myslím si, že tento princip lze použít i na další druhy fotografie, především na rodinnou fotografii, u které je velká cenová a lokální konkurence.
Ať se vám na cestě za vlastním proč daří.